środa, 20 czerwca 2012

Silna poranna burza przeszła nad Żarami


Skutki burzy 20.06.2012
Dzisiejszy wczesny poranek rozpoczął się od silnego incydentu burzowego, powodującego znaczne podtopienia w mieście. Burza ta związana była z ciepłym frontem atmosferycznym. ( dość nietypowe, ale nie tylko chłodnym towarzyszą), za którym zaczęła napływać chwiejna masa powietrza zwrotnikowego. Dzisiejszy dzień będzie parny i niestety ponownie mogą wystąpić silne burze w godzinach wczesno popołudniowych.

Burza rozpoczęła się około godziny 3:00 i trwała do 05:30, ale później jeszcze trochę padało i czasem grzmiało. Dlaczego ta burza była tak długa? Otóż składała się z kilku ośrodków burzowych, które nasuwały się jeden na drugi, wzdłuż wolno przemieszczającego się frontu. W mocno uwodnionej troposferze (tzn. duży potencjał do generowania silnych opadów podczas ewentualnych burz)zawsze oznacza to wielkie sumy opadowe nad danym obszarem. Dzisiejsza burza zostawiła około 50mm opadu. To tyle, ile spada zwykle przez ¾ miesiąca!

Efekt niestety jest zawsze ten sam – podtopienia. Dzisiejsze są najpoważniejsze od tych z niespełna roku, kiedy to dwukrotnie w ciągu tygodnia Żary zostały mocno podtopione. Najpierw 13 lipca, a później 20 – go lipca. Wiele domów i piwnic zostało zalanych, a drogi stały się nieprzejezdne. Poniżej film dokumentujący tę burzę i jej skutki:





Niestety nie mam dobrych wieści, jeśli chodzi o prognozy na dzisiejszy dzień. Już niebawem dotrze kolejna strefa opadów deszczu ze słabą burzą, ale to będzie ostatnia z tej serii. Do godzin wczesno popołudniowych możliwa będzie powtórka z burz, które zaczną się rozwijać w ciągu dnia. Prognoza na szczęście jest trochę lepsza niż jeszcze wczoraj. Większe szanse są na to, że burze ominą nas od południa. Oby tak było .

2 komentarze:

  1. Nie spałem przez tę burzę od 4:00. Ale do teraz funkcjonuję na zwolnionych obrotach. A Ty zdążyłeś to przeanalizować, opisać, zrobić zdjęcie i umieścić informacje na blogu i forum.
    Szacun!
    Od kiedy śledzisz tę konkretną burzę? A dokładniej chodzi mi o to, czy jako Łowca Burz mogłeś ją wcześniej obserwować? O ile wcześniej?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ta burza obudziła mnie o 03:30 kiedy zaczęło grzmieć. Spodziewałem się takiej sytuacji, gdyż dzień wcześniej analizowałem prognozy a konkretniej wyliczenia modeli matematycznych, z których wynikało, że dziś w godzinach wczesno porannych możliwe będą burze mogące powodować podtopienia. Po prostu prognoza sprawdziła mi się świetnie. Wydawałem na portalu lowcyburz.pl prognozę burzową którą możesz przeczytać tu :
    http://lowcyburz.pl/forum/viewtopic.php?f=613&t=6349
    Pozdrawiam ;)
    Z początku wstawać mi się nie chciało, ale nie odpuszczam przy każdej okazji kiedy mogę obserwować burze.

    OdpowiedzUsuń